SPF0


Sukralozė



Sukralozė – dirbtinis saldiklis, išsiskiriantis iš kitų saldiklių, pavyzdžiui, sacharino, aspartamo, tuo, kad yra pagaminamas iš tikro cukraus, todėl skonis lieka labai panašus į cukraus. Sukralozė yra 600 kartų saldesnė nei cukrus (1). Sukralozės pranašumas, lyginant su kitais dirbtiniais saldikliais, yra tas, kad ji nesukelia kartaus poskonio burnoje. Europos Sąjungoje produktų etiketėse sukralozė yra ženklinama E955 maisto priedo numeriu.


Kur galime rasti sukralozės?


Kaip ir kitų saldiklių, sukralozės galime rasti dietiniuose gėrimuose, becukrėje kramtomojoje gumoje, jogurtuose, saldainiuose be cukraus, pusgaminiuose, įvariuose desertuose ir kitur. Taip pat ji randama ne tik maisto produktuose, bet ir dantų pastoje ar burnos skalavimo skystyje (1).


Sukralozės poveikis žmogaus organizmui


Sukralozė, kaip ir kiti saldikliai, neturintys kalorijų,  yra tinkama vartoti, siekiant sumažinti kūno svorį bei asmenims, sergantiems cukriniu diabetu. Nors keletas atliktų tyrimų parodė, kad sukralozė gali padidinti gliukozės ir insulino koncentracijas kraujyje žmonėms, kurie pastoviai nevartoja dirbtinių saldiklių (2), sukralozė nesukelia ryškių gliukozės koncentracijos „šuolių“, kuo pasižymi cukrus. Visgi, asmenų, kurie pastoviai vartoja dirbtinius saldiklius, organizme gliukozės koncentracijos pokyčiai, pradėjus vartoti sukralozę, nėra stebimi.
Geriausiai žinomas sukralozės pagrindu sukurtas saldiklio komercinis prekinis ženklas yra „Splenda“. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad, nors pati sukralozė neturi kalorijų ir angliavandenių, „Splenda“ talpina savyje angliavandenių: gliukozės ir maltodekstrino, kurie padidina kalorijų kiekį (viename grame „Splenda“ saldiklyje yra iki 3,36 kalorijų) (1).
Aukštoje temperatūroje sukralozė skyla ir jos skilimo produktai yra linkę sąveikauti su kitais ingredientais, naudojamais kepiniuose. Vienas tyrimas parodė, kad kaitinant sukralozę su gliceroliu (junginiu, esančiu riebalų molekulėse), susidaro kenksmingos medžiagos – chloropropanoliai, galintys padidinti vėžio išsivystymo riziką (3). Nors trūksta daugiau tyrimų, patvirtinančių šį faktą, visgi, rekomenduojama naudoti kitus saldiklius kepant kepinius, jei numatoma kepti aukštesnėje nei 175°C temperatūroje (4).
Tyrimai su gyvūnais atskleidė, kad sukralozė turi neigiamos įtakos žarnyno bakterijų balansui. Buvo nustatyta, kad, vartojant sukralozę, reikšmingai sumažėja bifidobakterijų, laktobakterijų kiekis žiurkių žarnyne (5). Analogiškų tyrimų su žmonėmis literatūroje nėra, todėl vis dar neaišku, ar sukralozė daro tokią pačią įtaką ir žmonių žarnyno bakterijų balansui.


Ar saugu vartoti sukralozę?


Nors ilgalaikis sukralozės vartojimo poveikis organizmui nėra gerai ištirtas ir kyla diskusijų dėl sukralozės neigiamos įtakos žarnyno bakterijų balansui, padidėjusios vėžio rizikos, naudojant sukralozę kepinių gamyboje, įtakos gliukozės ir insulino koncentracijų pokyčiams kraujyje, Jungtinių Amerikos Valstijų Maisto ir vaistų administracija (angl. U. S. Food and Drug Administration (FDA)) patvirtino, kad sukralozę vartoti yra saugu (6).


Saugus suvartojamos sukralozės kiekis


Remiantis FDA pateikta informacija, priimtinas sukralozės dienos kiekis yra 5 mg/kg kūno svorio (7).


Literatūros sąrašas

 

 

  1. What to Know About Sucralose. WebMD. Available from: https://www.webmd.com/diet/what-to-know-about-sucralose
  2. Pepino MY, Tiemann CD, Patterson BW, Wice BM, Klein S. Sucralose affects glycemic and hormonal responses to an oral glucose load. Diabetes Care. 2013;36(9):2530–5.
  3. Rahn A, Yaylayan VA. Thermal degradation of sucralose and its potential in generating chloropropanols in the presence of glycerol. Food Chem. 2010;118(1):56–61.
  4. SciELO - Brazil - Thermal stability and thermal decomposition of sucralose. 2009. Available from: https://www.scielo.br/j/eq/a/rNWTJ3GrvkSKhvZpwTBnt7x/?lang=en
  5. Abou-Donia MB, El-Masry EM, Abdel-Rahman AA, McLendon RE, Schiffman SS. Splenda alters gut microflora and increases intestinal p-glycoprotein and cytochrome p-450 in male rats. J Toxicol Environ Health A. 2008;71(21):1415–29.
  6. Is Sucralose (Splenda) Good or Bad? Healthline. 2020. Available from: https://www.healthline.com/nutrition/sucralose-good-or-bad
  7. Everything You Need to Know About Sucralose. Food Insight. 2021. Available from: https://foodinsight.org/everything-you-need-to-know-about-sucralose/

2022-01-22
Užsisakykite mūsų naujienlaiškį
Registruokitės ir pirmieji gaukite naujienas apie specialius pasiūlymus ir naudingus patarimus