SPF0


Stevija



Stevijos saldiklis yra vienas iš  daugiausiai dėmesio pastaruoju metu sulaukiančių natūralių saldiklių. Saldžioji stevija (Stevia rebaudiana), yra astrinių (Asteraceae) šeimos, stevijų (Stevia) genties augalų rūšis (1). Stevijų saldiklis yra išgaunamas iš saldžiųjų stevijų augalų lapuose esančių aktyvių junginių – steviolio glikozidų (2). Patys stevijos lapai už cukrų yra saldesni iki 150 kartų, o iš lapų ekstraktų išskiriamas saldiklis gali būti net 300 kartų saldesnis už cukrų (3). Vienas iš dažniausiai naudojamų glikozidų saldikliui išgauti yra rebaudiozidas A, kuris yra 200 kartų saldesnis už cukrų (1).


Ar saugu vartoti stevijos saldiklį?


Remiantis Jungtinių Amerikos Valstijų Maisto ir vaistų administracijos (angl. U. S. Food and Drug Administration (FDA)) duomenimis, stevijos glikozidų, tokių kaip rebaudiozidas A, vartojimas yra saugus (1). Visgi, FDA vis dar nepatvirtino viso lapo stevijos naudojimo perdirbtuose maisto produktuose ir gėrimuose, trūkstant patikimos informacijos apie saugumą. Pripažinta, kad stevijos saldiklį, pagamintą naudojant rebaudiozidą A, saugu saikingai vartoti net ir nėščioms moterims (1).


Kur galime naudoti stevijos saldiklį?


Kaip ir kitais saldikliais, stevijos saldikliu galime pagardinti daugelį vartojamų maisto produktų ir gėrimų, pavyzdžiui, kavą, arbatą, naminį limonadą, glotnutį ir kita (1).


Pašaliniai stevijos saldiklio poveikiai


Nustatyta, kad kai kuriems žmonėms stevijos saldikliai, pagaminti kartu su cukraus alkoholiais, gali sukelti virškinimo problemų, tokių kaip pilvo pūtimas ar viduriavimas (1). Susirūpinimą kelia tik viso lapo stevijos vartojimas, kuris galimai gali pakenkti inkstams, reprodukcinei sistemai, širdies ir kraujagyslių sistemai, per daug sumažindamas kraujospūdį, bei sąveikauti su vaistais, mažinančiais cukraus kiekį kraujyje (1). Visgi, šių nepageidaujamų poveikių pagrindimui trūksta mokslinių įrodymų.
Taip pat vartojant didesnes tiek stevijos, tiek dirbtinių saldiklių koncentracijas, gali būti juntamas kartumo ar metalo poskonis burnoje. Taip yra todėl, nes saldiklių molekulės gali jungtis ne tik prie saldumo receptorių, bet gali paveikti ir kartumo rceptorius (4). Visgi, kartumo pojūčio išreikštumas yra individualus kiekvienam žmogui, nes daugiausiai priklauso ne nuo saldiklio rūšies, o nuo individualių savybių (5). Kadangi žmonės turi šiek tiek skirtingus kartumo receptorius, kai kurie į saldiklius gali reaguoti labiau nei kiti.


Stevijos saldiklio nauda


Stevijos saldiklis, kaip ir kiti saldikliai, neturi kalorijų, todėl yra tinkamas vartoti, siekiant numesti svorio. Taip pat stevijos saldiklis naudingas žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu. Teigiama, kad šis saldiklis ne tik nekelia cukraus kiekio kraujyje, bet net gali padėti jį sumažinti bei padidinti jautrumą insulinui (2).  Remiantis kelių studijų duomenimis, stevijos lapų milteliai gali padėti sureguliuoti cholesterolio kiekį kraujyje, t.y. sumažinti bendro ir mažo tankio lipoproteinų („blogojo“) cholesterolių, trigliceridų kiekius bei padidinti didelio tankio lipoproteinų („gerojo“) cholesterolio kiekį kraujyje (1). Visgi, neįrodyta, ar vartojant mažesnius stevijos kiekius, pavyzdžiui, saldiklius, išgautus iš glikozidų, pasireiškia toks pat poveikis.  Taip pat yra keletas įrodymų, leidžiančių manyti, kad stevija gali padėti kovoti ar išvengti kai kurių rūšių vėžių. Buvo pastebėta, kad stevija sustiprina krūties vėžio ląstelių apoptozę (žūtį) (1).


Literatūros sąrašas:

 

 

  1. Everything You Need to Know About Stevia. Healthline. 2018. Available from: https://www.healthline.com/health/food-nutrition/stevia-side-effects
  2. 9 Natural Substitutes for Sugar. Healthline. 2020. Available from: https://www.healthline.com/nutrition/natural-sugar-substitutes
  3. Is Stevia Sweetener Better Than Sugar? Verywell Fit. 2020. Available from: https://www.verywellfit.com/all-about-stevia-sweetener-2223840
  4. Madormo. The Scientific Reason Why Artificial Sweeteners Taste Bitter. Taste of Home. 2020. Available from: https://www.tasteofhome.com/article/why-do-artificial-sweeteners-taste-bitter/
  5. Chang K. Artificial Sweeteners: The Challenges of Tricking the Taste Buds. Well. 2012. Available from: https://well.blogs.nytimes.com/2012/06/11/artificial-sweeteners-the-challenges-of-tricking-the-taste-buds/

2022-01-22
Užsisakykite mūsų naujienlaiškį
Registruokitės ir pirmieji gaukite naujienas apie specialius pasiūlymus ir naudingus patarimus