SPF0


Ksilitolis



Ksilitolis – cukraus alkoholis, kuris iš kitų šio tipo junginių išsiskiria tuo, kad yra beveik tokio paties saldumo kaip cukrus, priešingai nei daugelis kitų cukraus alkoholių, kurie yra mažiau saldūs nei cukrus (1). Europos Sąjungoje ksilitolis ženklinamas E967 maisto priedo numeriu.


Kur galima rasti ksilitolio?


Natūraliai ksilitolio galima rasti daugelyje vaisių, daržovių, uogų, ypač braškėse, avietėse, obuoliuose, žiediniuose kopūstuose, bei grybuose. Pramoniniu būdu ksilitolis dažniausiai yra išgaunamas iš beržų žievės, kukurūzų ar kitų augalinių medžiagų (1). Kaip ir kiti saldikliai, ksilitolis randamas mažai cukraus turinčiuose ir becukriuose gaiviuosiuose gėrimuose, maisto produktuose: saldainiuose, sausainiuose, kramtomojoje gumoje,  bei burnos priežiūros produktuose (2).


Ar saugu vartoti ksilitolį?


Tiek Pasaulio sveikatos organizacija (angl. World Health Organization), tiek Jungtinių Amerikos Valstijų Maisto ir vaistų administracija (angl. U. S. Food and Drug Administration (FDA)) yra patvirtinusi, kad ksilitolio vartojimas yra saugus (1).


Ksilitolio savybės


Ksilitolio saldumas yra labai panašus į cukraus saldumą, tačiau ksilitolis turi net 40 proc. mažiau kalorijų nei cukrus (vienas gramas ksilitolio turi 2,4 kalorijų, o vienas gramas cukraus – 4 kalorijas) (2). Taip pat ksilitolis pasižymi burnoje sukeliamo gaivumo ir vėsumo pojūčiu (1).


Ksilitolio poveikis žmogaus organizmui


Ksilitolis nedidina gliukozės ir insulino koncentracijų kraujyje, todėl yra tinkamas vartoti cukriniu diabetu sergantiems asmenims (2). Ksilitolio glikeminis indeksas (rodiklis, parodantis, kaip greitai maisto produktas padidina gliukozės koncentraciją kraujyje) yra mažas – 7, palyginus su cukraus, kuris įprastai siekia 60–70. Dėl mažo kalorijų skaičiaus, ksilitolis yra tinkamas žmonėms, kovojantiems su antsvoriu ir nutukimu (2).
Kaip ir eritritolis (kitas gerai žinomas cukraus alkoholis), ksilitolis yra naudingas gerai burnos būklei palaikyti. Sustabdydamas burnos bakterijų, tokių kaip Streptococcus mutans, augimą ir dauginimąsi, ksilitolis sumažina dantų ėduonies išsivystymo riziką (1). Viename atliktame tyrime buvo nustatyta, kad tiriamųjų, kramčiusių ksilitoliu saldintą kramtomąją gumą, burnoje blogųjų bakterijų kiekis sumažėjo 27–75 proc., o gerųjų bakterijų kiekis liko nepakitęs (3). Taip pat nustatyta, kad ksilitolis kovoja su Candida albicans mieliagrybiu, sąlygojančiu kandidozę. Ksilitolis sumažina Candica albicans gebėjimą kolonizuoti burną ir sukelti infekcijas (4).
Viename atliktame tyrime, į kurį buvo įtraukti vaikai su pasikartojančiomis ausų infekcijomis, buvo pastebėta, kad kasdienis ksilitoliu saldintos gumos vartojimas sumažino ausų infekcijų dažnį 40 proc. (5).
Su gyvūnais atliktuose tyrimuose buvo rasta, kad ksilitolis padidina kalcio absorbciją virškinamajame trakte ir tokiu būdu padeda apsaugoti nuo osteoporozės bei stiprina dantis (6, 7). Visgi, tokio tipo tyrimų, kurie būtų atlikti su žmonėmis, trūksta. Keletas tyrimų, atliktų su žiurkėmis, atskleidė, kad ksilitolis gali padidinti kolageno gamybą, taip padėdamas pagerinti odos būklę bei atitolinti odos senėjimą (8). Vėlgi, svarbu nepamiršti, kad trūksta patikimų tyrimų su žmonėmis, norint patvirtinti ir šį ksilitolio poveikį.
Ksilitolis yra gana saugus, beveik neturintis pašalinių poveikių saldiklis, tačiau, kaip ir kiti cukraus alkoholiai, gali sukelti virškinamojo trakto sutrikimų, tokių kaip viduriavimas ar pilvo pūtimas (9).


Saugus suvartojamo ksilitolio kiekis


Nors nėra oficialių rekomendacijų, kiek maksimaliai ksilitolio galima suvartoti per dieną, manoma, kad optimalus, gerai toleruojamas dienos ksilitolio kiekis yra 20–70 g (1).


Literatūros sąrašas:

 

 

  1. What is Xylitol? Food Insight. 2019. Available from: https://foodinsight.org/what-is-xylitol/
  2. Xylitol: Everything You Need to Know. Healthline. 2018. Available from: https://www.healthline.com/nutrition/xylitol-101
  3. Bahador A, Lesan S, Kashi N. Effect of xylitol on cariogenic and beneficial oral streptococci: a randomized, double-blind crossover trial. Iran J Microbiol. 2012;4(2):75–81.
  4. Pizzo G, Giuliana G, Milici ME, Giangreco R. Effect of dietary carbohydrates on the in vitro epithelial adhesion of Candida albicans, Candida tropicalis, and Candida krusei. New Microbiol. 2000;23(1):63–71.
  5. Uhari M, Kontiokari T, Koskela M, Niemelä M. Xylitol chewing gum in prevention of acute otitis media: double blind randomised trial. BMJ. 1996;313(7066):1180–4.
  6. Mattila PT, Svanberg MJ, Knuuttila ML. Increased bone volume and bone mineral content in xylitol-fed aged rats. Gerontology. 2001;47(6):300–5.
  7. Maguire A, Rugg-Gunn AJ. Xylitol and caries prevention--is it a magic bullet? Br Dent J. 2003;194(8):429–36.
  8. Mattila PT, Pelkonen P, Knuuttila MLE. Effects of a long-term dietary xylitol supplementation on collagen content and fluorescence of the skin in aged rats. Gerontology. 2005;51(3):166–9.
  9. XYLITOL: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews. 2020. Available from: https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-996/xylitol

2022-01-22
Užsisakykite mūsų naujienlaiškį
Registruokitės ir pirmieji gaukite naujienas apie specialius pasiūlymus ir naudingus patarimus