SPF0

Eritritolis



Eritritolis – natūralus cukraus alkoholis (poliolis), dažniausiai naudojamas mažai cukraus turinčiuose ir becukriuose maisto produktuose (1). Eritritolis Europos Sąjungoje ženklinamas maisto priedo numeriu E968.


Kur galima rasti eritritolio?


Maži eritritolio kiekiai randami natūraliai prinokusiuose melionuose, kriaušėse, arbūzuose, vynuogėse, pistacijose bei fermentuotuose produktuose ir gėrimuose, pavyzdžiui, sūryje, aluje, vyne, sojos padaže (1). Laboratorijose eritritolis gaminamas iš kukurūzuose randamos dekstrozės fermentacijos būdu (1). Kaip ir kiti saldikliai, eritritolis randamas mažai cukraus turinčiuose ir becukriuose gėrimuose ir maisto produktuose: saldainiuose, sausainiuose, kramtomojoje gumoje ir kitur.


Ar saugu vartoti eritritolį?


Tiek Pasaulio sveikatos organizacija (angl. World Health Organization), tiek Jungtinių Amerikos Valstijų Maisto ir vaistų administracija (angl. U. S. Food and Drug Administration (FDA)) yra patvirtinusi, kad eritritolio vartojimas yra saugus (1).


Eritritolio savybės


Pagal FDA eritritolis klasifikuojamas kaip angliavandenis. Jis naudojamas ne tik norint suteikti maisto produktui saldumo, bet ir siekiant apsaugoti maistą nuo parudavimo ar sausumo (2). Taip pat šis saldiklis yra termiškai stabilus ir bekvapis (3). Nors eritritolis nėra toks saldus kaip cukrus – atitinka tik 60–80 proc. cukraus saldumo, jis turi žymiai mažiau kalorijų nei cukrus (vienas gramas eritritolio turi 0,24 kalorijų, o vienas gramas cukraus – 4 kalorijas) (4, 1).


Eritritolio nauda ir žala žmogaus organizmui


Nors eritritolis yra angliavandenis, jis nėra įsisavinamas žmogaus organizme, todėl neskatina svorio priaugimo (1).
Eritritolis, kaip ir kiti dirbtiniai saldikliai, yra tinkamas vartoti cukriniu diabetu sergantiems asmenims, kadangi neveikia gliukozės ir insulino koncentracijų svyravimo kraujyje. Eritritolis yra absorbuojamas plonojoje žarnoje, tačiau žmogaus organizme nėra metabolizuojamas ir iš žmogaus organizmo pašalinamas nepakitęs su šlapimu (1). Tai lemia, kad žmogaus organizmas iš eritritolio negauna angliavandenių ir kalorijų.
Taip pat eritritolis pasižymi teigiamu poveikiu burnos būklei. Sustabdydamas burnos bakterijų, tokių kaip Streptococcus mutans, augimą ir dauginimąsi, eritritolis sumažina dantų ėduonies išsivystymo riziką (1).  Kadangi yra mažinama rūgščių produkcija burnoje, stabdant bakterijų, išskiriančių rūgštis, veiklą, stebimas teigiamas poveikis ir dantų emaliui (1).
Viename atliktame tyrime nustatyta, kad pacientų, kurie sirgo 2 tipo cukriniu diabetu ir suvartodavo 36 gramus eritritolio kasdien, kraujagyslių funkcija pagerėjo (5). Manoma, kad eritritolis gali sumažinti širdies ir kraujagyslių ligų išsivystyno riziką, veikdamas kaip antioksidantas ir gerindamas kraujagyslių funkciją. Visgi, turėtų būti atlikta daugiau mokslinių tyrimų, kurie padėtų patikimai patvirtinti šią eritritolio savybę.
Kadangi eritritolis yra cukraus alkoholis, jis gali sukelti virškinamojo trakto sutrikimų, tokių kaip viduriavimas ar pilvo pūtimas (4). Neretai susiduriama su dar viena problema, vartojant šį saldiklį. Kadangi eritritolis nėra virškinamas ir pasisavinamas žmogaus organizme, tai paveikia galvos smegenis, kurios priverčia mus galvoti, kad esame nuolatos alkani (2).


Saugus suvartojamo eritritolio kiekis


Nėra oficialių rekomendacijų, kokį eritritolio kiekį rekomenduojama suvartoti per dieną. Atsižvelgiant į eritritolio polinkį sukelti virškinamojo trakto sutrikimų, manoma, kad gerai toleruojamas eritritolio paros kiekis siekia iki 1 g/kg kūno svorio (1).


Literatūors sąrašas

 

  1. What is Erythritol? Food Insight. 2019. Available from: https://foodinsight.org/what-is-erythritol/
  2. What Is Erythritol? Erythritol Side Effects And Dangers – Meritage Medical Network. 2018. Available from: https://meritagemed.com/erythritol/
  3. Erythritol: how healthy is the sugar substitute? 2020. Available from: https://www.css.ch/en/private-customers/my-health/nutrition/losing-weight-the-healthy-way/erythritol.html
  4. Erythritol — Healthy Sweetener or a Big, Fat Lie? Healthline. 2021. Available from: https://www.healthline.com/nutrition/erythritol
  5. Flint N, Hamburg NM, Holbrook M, Dorsey PG, LeLeiko RM, Berger A, et al. Effects of erythritol on endothelial function in patients with type 2 diabetes mellitus: a pilot study. Acta Diabetol. 2014;51(3):513–6.

2022-01-22
Užsisakykite mūsų naujienlaiškį
Registruokitės ir pirmieji gaukite naujienas apie specialius pasiūlymus ir naudingus patarimus